Martin Tveit . Martin Tveit .

Byggesøknad for enebolig, tilbygg eller bruksendring – hva må du vite?

It all begins with an idea.

Byggesøknad for enebolig, tilbygg eller bruksendring – hva må du vite?

Planlegger du å bygge en enebolig, tomannsbolig, gjøre et tilbygg, eller endre bruken av en bygning gjennom en bruksendring – for eksempel ved å etablere en hybel? Da må du i de fleste tilfeller sende inn en byggesøknad til kommunen før arbeidet kan starte.

Hvorfor trenger man en byggesøknad?

En byggesøknad er en del av det offentlige kontrollsystemet som skal sikre at tiltaket ditt følger gjeldende lover og forskrifter – både teknisk, estetisk og i forhold til naboer og omgivelser. Kommunen bruker byggesøknaden til å vurdere blant annet:

• Om tiltaket er i tråd med reguleringsplanen

• Om det er tilstrekkelig avstand til naboeiendommer

• Om det finnes spesielle hensyn i området (kulturminner, naturvern, o.l.)

• Om tekniske krav er ivaretatt

Hva krever kommunen i en byggesøknad?

En komplett byggesøknad inneholder vanligvis:

• Situasjonskart og tegninger • Beskrivelse av tiltaket

• Nabovarsel og kvittering for varsling

• Ansvarsretter for ansvarlig søker og eventuelle fagområder

• Gjennomføringsplan og annen teknisk dokumentasjon

Ved etablering av hybel, oppføring av tomannsbolig eller mindre tilbygg, kan det i noen tilfeller være aktuelt med en forenklet byggesøknad. Det anbefales uansett å få en fagperson til å vurdere søknadsplikten før du setter i gang.

Viktigheten av ansvarsrett

Ved søknadspliktige tiltak må det som regel oppgis foretak med ansvarsrett. Dette sikrer at arbeidet blir utført av kvalifiserte aktører som tar ansvar for at lover og tekniske krav overholdes. Som tiltakshaver slipper du da det juridiske ansvaret for tekniske feil – det er det ansvarlig foretak som bærer.

Les mer